Zuid Afrika

Intro

Een droom is uitgekomen.

Wat een fantastische reis heb ik beleefd door Zuidelijk Afrika. Het was een groot feest, we zijn van hoogtepunt naar hoogtepunt gereden met als absoluut hoogtepunten de Sossusvlei, het skydiven en de boottocht op de Chobe rivier, geweldig. Maar eigenlijk is het moeilijk onderscheid maken, Afrika is zo veelzijdig, ik ben helemaal verliefd. Wat een adembenemende reis, echt een aanrader! Lees snel verder voor het reisverslag en krijg een indruk bij het zien van de foto’s.

De meeste van de foto’s onder Zuid Afrika zijn gemaakt door Joost. Omdat ik me de eerste week meer op het filmen geconcentreerd heb, heb ik weinig fotomateriaal van de eerste paar dagen in Zuid Afrika. Thanx Hammy! Voor al zijn foto’s kan je kijken op www.fotojoost.nl

We hebben door Zuid Afrika, Namibie, Botswana en Zambia gereisd van 26 juli t/m 20 augustus 2006.

Voorbereiding

We hebben diverse boeken en reisgidsen doorgenomen en toen een lijst met highlights opgesteld. Joost wilde graag naar Namibie, Martine naar de Victoria Watervallen in Zambia en ik wilde zeker Robben eiland en de Tafelberg in Kaapstad, zuid afrika, bezoeken. Dat werd een lastige klus, want hoe kan je in een relatief korte tijd  van 3 tot 4 weken zoveel bekijken en dan ook nog eens met eigen vervoer. Vorig jaar zijn we georganiseerd gegaan met Shoestring, maar de drang naar onafhankelijk zijn was ook aanwezig. Dilemma’s waren: we hebben geen enkele rij-ervaring in Afrika wat sterk aangeraden wordt zeker in Botswana en Zambia, in Botswana en Zambia zijn ze niet ingesteld op alleenreizende toeristen waardoor het gevaarlijker was, het korte tijdsbestek en de vele hoogtepunten die zuidelijk afrika ons te bieden heeft en zo nog een aantal punten. Of we moesten voor 1 land kiezen of we reizen mee met een organisatie. Het werd uiteindelijk het laatste en wel met Djoser. Zij kwamen het beste overeen met onze wensen, de vertrekdag kwam gunstig uit en zij bieden de reis ook aan met lodges als accomodatie ipv een kampeerreis. Nu vinden we kamperen hartstikke leuk, maar de voordelen van een ‘normaal’ bed, toilet, douche en simpelweg het kunnen staan in je nachtelijk verblijf wegen toch wel zwaarder dan dat beetje meer geld wat er tegenover staat.

We hebben tevens gekozen voor een verlenging in Kaapstad, we willen genoeg tijd hebben om deze wereldstad te ontdekken. We vertrekken hierdoor twee dagen eerder dan de groep.Wat betreft de inentingen, we zijn weer naar de KLM Travel Clinic geweest voor een herhaling van de DTP, die hierdoor 10 jaar geldig is. Hepatitis A en Gele Koorts hebben we vorig jaar al gehaald en die zijn ook 10 jaar geldig. Wel moeten we voor deze reis malariatabletten slikken.

Route

Dag 1         Amsterdam – Kaapstad
Dag 2         Kaapstad
Dag 3         Kaapstad
Dag 4         Kaapstad
Dag 5         Kaapstad – Kaaps Schiereiland
Dag 6         Kaaps Schiereiland – Lamberts Bay
Dag 7         Lamberts Bay – Oranjerivier
Dag 8         Oranjerivier – Fish River Canyon
Dag 9         Fish River Canyon – Sossusvlei
Dag 10       Sossusvlei
Dag 11       Sossusvlei – Swakopmunt
Dag 12       Swakopmunt
Dag 13       Swakopmunt – Cape Cross – Twijfelfontijn – Khorixas
Dag 14       Khorixas – Etosha National Park
Dag 15       Etosha NP
Dag 16       Etosha NP
Dag 17       Etosha NP – Rundu
Dag 18       Rundu – Okavangadelta
Dag 19       Okavangadelta
Dag 20       Okavangadelta
Dag 21       Okavangadelta – Chobe National Park
Dag 22       Chobe NP
Dag 23       Chobe NP – Victoria Watervallen
Dag 24       Victoria Watervallen
Dag 25       Livingstone – Johannesburg – Amsterdam
Dag 26       Aankomst Amsterdam

Reisverslag

Dag 1              Woensdag 26 juli

Op naar Afrika!

Wiehoe, ik ben in Afrika!! Een langgekoesterde wens is uitgekomen. Vanmorgen werd ik om 6.40u opgehaald door Frank, bepakt en bezakt met een reistas, rugzak en een foto-, filmtas. Toen op weg naar Martine en Joost, we waren mooi op tijd op Schiphol en printten zelf ons E-ticket uit. Zo ging het inchecken erg snel en konden we op naar de koffie. Beetje rondgekeken in de shops en rustig naar de Gate gewandeld, waar we na 15min wachten al konden boarden en ja, er zaten echt tv schermen in de stoelen! We hebben een rustige vlucht gehad met af en toe wat lichte turbulentie. Onderweg hebben we veel games gespeeld en 4 films gekeken. Zo ging de vliegtijd van 11,5 uur best snel en landden we om 21.15u op de luchthaven van Kaapstad. Na de formaliteiten Afrikaanse randen gepind en een taxi gezocht. Die was snel gevonden en in 20min reden we naar ‘The Breakwater Lodge’, een voormalige gevangenis, nu een universiteit en hotel. Na de check-in kennisgemaakt met 2 andere reisgenoten die net als wij 2 dagen eerder vertrokken waren, Rob en Linda. Ook reisleidster Angelique kwam alvast kennis maken. We hebben morgen tussen 9.00u en 10.00u een kennismakend gesprek en dan krijgen we meer informatie over Kaapstad. Inmiddels is het 23.50u en gaan we lekker slapen, hebben zin in de komende dagen!

Dag 2              Donderdag 27 juli

We hebben alledrie lekker geslapen vannacht, we slapen in oude cellen waarbij de douche en wc gedeeld wordt door de twee kamers, gezellig dus. Om 9.00u ging zowel de wekker als de telefoon à de receptie belde i.v.m. de kwestie van gisteren: we staan niet op de hotellijst , ze hebben contact gehad met Djoser en

Uitzicht op de Tafelberg

nog meer onduidelijkheid gekregen. Conclusie van het hele verhaal is dat we naar andere kamers moesten verhuizen en later meer zouden horen m.b.t. betalen e.d.. Toen lekker ontbeten en met Angelique de mogelijkheden van Kaapstad doorgenomen. Reisgenote Linda ging vandaag met ons mee op pad, haar man Rob was ergens verderop in een kooi naar witte haaien aan het duiken! Gewandeld naar Clock Tower waar we de laatste drie tickets voor komend weekend naar Robben Island hebben geboekt. We gaan zaterdag om 15.00u. Koffie gedronken met uitzicht op de haven, het Waterfront en een paar zeeleeuwen en om 11.00u stapten we de Hop on – Hop off bus in, bijna vergaten we Joost, die was nog aan het pinnen, haha! We zaten boven op het dek en stapten uit in het centrum van de oude stad, Long Street. Genoten van het drukke dagelijkse leven, de marktjes, de kooplui, zingende straatmuzikanten en ook van de zon die af en toe doorkwam. We zijn naar de Castle of Good Hope gelopen waar we een fantastisch uitzicht op de Tafelberg hadden. Paar goede foto’s gemaakt! Bij het Kasteel weer op de bus gestapt, een tussenstop bij de liften op de Tafelberg gemaakt (we konden niet hoger, want de liften zijn in onderhoud, jammer!). Desondanks hadden we vanaf daar ook al een prachtig uitzicht over de stad. Tijdens de busrit

Castle of Good Hope

werd veel over de stad verteld, leuk! Bij het strand zijn we weer uitgestapt, hele hoge golven gezien, lekker geluncht in de zon met een fantastisch uitzicht op zee. Nog wat foto’s gemaakt (sorry Joost, voor je natte voeten, ik schatte de kracht van die golf net ff verkeerd in…). Op tijd weer bij de bushalte voor de rit terug naar het Waterfront, nog ff lekker een uurtje gerelaxt in het hotel en om 19.00u gingen we eten, samen met Rob en Linda. Rob heeft ook een toffe dag gehad, hij heeft 15 verschillende witte haaien gezien, gaaf! Heerlijk vis gegeten bij de Griek (hoe verzin je het?!), gezellig gekletst, bier zonder ijs gedronken, ‘Harry’ mikte z’n ijscoupe op de grond en zakte ook nog eens door z’n stoel, wat een avond! Rond 22.30u waren we terug in het hotel en de dag van morgen even doorgenomen, wie wil wat en hoe laat. Maar er kwam eigenlijk maar 1 conclusie uit à net zo relaxed als vandaag, verder geen bijzonderheden. Nu lekker slapen, wat een geweldig begin van onze vakantie!

Dag 3              Vrijdag 28 juli

ImageWederom lekker geslapen en ontbeten rond 9.30u. Onze eerste actie vandaag was: verhuizen! Toch echt te gek, drie keer wisselen van kamer in drie dagen. Lagen we voorheen nog in dezelfde cel (dus badkamer en wc delen), nu liggen we zelfs in een ander gebouw, heel ongezellig! Maar goed, het is niet anders. Vanmorgen zijn we naar het 2 Oceans Aquarium geweest, veel verschillende vissen, roggen en haaien zien zwemmen. We kregen nog uitleg over zee-egels, Joost heeft er 1 mogen oppakken en kreeg nog op z’n donder toen hij een andere kant opkeek dan naar de dame die de uitleg gaf, haha. Het was een leuke ochtend. Daarna nog kaarten gekocht, een cd’tje met Afrikaanse muziek voor onder de film en lunch gekocht in de supermarkt. We hebben ons met de taxi laten afzetten bij een golfbaan, balletjes gekocht enImagevanaf daar gewandeld richting Camps Bay. Na 1,5uur was Camps Bay nog niet in zicht en hebben we verder een taxi genomen. Eenmaal op het strand stond er best veel wind en was het lang zo lekker niet als gisteren. Toch durfde Joost het aan om te gaan zwemmen, brrr veel te koud. Later bleek dat we ook beter in de Indische Oceaan hadden kunnen gaan zwemmen, dat is warmer. Maar dit strand is gezelliger. Op het strand moesten we twee keer verhuizen, omdat we overspoeld werden. Na twee uurtjes liggen was het toch wel koud geworden, toch zijn we wel ietsje bruiner gekleurd. Met de taxi terug naar het hotel, intrek genomen in onze nieuwe kamers, drie keer verdwaald door alle gangen en liften toen ik Joost en Martine wilde opzoeken. In het Waterfront via de Nikeshop en de pinautomaat naar een terrasje gelopen en van het uitzicht genoten. Omdat het nog maar 16.00u was zijn we nog even de boekwinkel ingedoken, wat een mooie shop zeg! En jawel, we hebben 2 mooie boeken gekocht over de Delta en Namibie en een leuk Afrikaans tijdschrift over de omgeving hier, echt grappig dat taaltje! Nog langs de supermarkt voor wat drinken op de hotelkamers en een miniversie van de Pringles, echt ¼ van een ‘normale’ Pringle, geinig!  We hebben lekker gegeten met dikke truien onder de terrasverwarmers. In het hotel nog even geinternet, koffie gedronken en op de aankomst van de groep gewacht. We zijn erg benieuwd. Morgenochtend om 8.30u hebben we groepsmeeting over de reis.

Dag 4              Zaterdag 29 juli

Om 7.30u de wekker, de grote reus uit de kamer hiernaast getrotseerd (dronkelap, luid snurkend, tv hard aan en met de deur open) en weer lekker ontbeten. Om 8.30u meeting met de groep en Angelique, veel tips gekregen over o.a. geldzaken en reserveringen van boottochten in Chobe NP. De groep ging met de bus door Kaapstad mee voor een eerste kennismaking, wij zijn gaan koffie drinken bij Clock Tower. Na de koffie werd het ineens helder buiten en was de Tafelberg weer goed te zien, blijft mooi! We hebben een taxi gepakt naar Long Street, lekker gewandeld door de Botanische tuinen wat overigens meer wegheeft van een stadspark dan van een Botanische tuin, maar het was erg mooi en rustig. Weer een erg relaxte ochtend gehad, super! Met de taxi weer terug naar het Waterfront, broodjes gekocht en naar het Nelson Mandela Museum geweest. Wat een indrukken en dan moesten we nog naar Robben Island. Met een grote Catamaran zijn we in 50 min naar Robben Island gevaren. Eenmaal aangekomen werden de 180 bezoekers over verschillende bussen verdeeld en kregen we een rondleiding over het eiland. Langs bezoekershuizen, werkplaatsen en cellen werden we gereden, o.l.v. een gids die het onvoorstelbare verhaal erbij vertelde.

Cel nummer 5

Toen we bij de gevangenis aankwamen, werden we rondgeleid door een ex-gevangene. Hij heeft hier zeven jaar gevangen gezeten omdat hij meedeed aan een opstand. Hij nam ons mee door het cellencomplex, de luchtplaatsen, het washok, de martelkamer en de verschillende secties binnen de gevangenis. Hij vertelde overal zijn belevenissen bij, blik op oneindig en zachtjes heen en weer wiebelend op zijn voeten, echt in trance, alsof hij de tijden herbeleefde. In Sectie B heeft Nelson Mandela de meeste tijd doorgebracht, in cel nummer 5. De ruimte zo groot als een kleine badkamer bij ons, met daarin een emmer en een rieten matrasje met een deken. Ongelofelijk hoe iemand daar 14 jaar kan verblijven zonder gek te worden, echt een troosteloos gezicht en dat in combinatie met de manier van omgang tijdens het gevangenschap doet een rilling over je rug lopen, ongelofelijk wat mensen kunnen verdragen. In Sectie F waar onze rondleider heeft gezeten waren de kamers beduidend groter, er stonden tien stapelbedden in en 2 houten banken. Dat lijkt heel wat, maar valt toch erg tegen toen we hoorden dat ze hier met 80 man verbleven, slik. Zodra je op Robben Island aankwam, werd je naam nooit meer uitgesproken, iedereen kreeg een nummer en werd ook zo benoemd en behandeld. Wat een indrukwekkende middag. Na de rondleiding stapten we om 18.00u weer op de boot, de golven waren nu een stuk hoger en dat merkte ik meteen, zowel groen als geel heb ik de tocht volbracht naar het vaste land. Nog bijkomend van de trip, namen we een taxi richting Long Street, restaurant Mama Africa waar de rest van de groep al naar toe was. We stelden onze chauffeur een aantal vragen over o.a. de vrijlating van Nelson Mandela en of hij daar bij was. Maar toen had hij voor ons ook nog een vraag! Of je in Amsterdam echt legaal naar de hoeren kan?? Geweldig toch, we hebben zo gelachen in de taxi, wat een mannetje zeg. Tot overmaat van ramp was hij vergeten te stoppen bij het restaurant, hij zat zo met z’n hoofd in Amsterdam! In het restaurant zaten we aan drie tafels, hebben erg lekker gegeten, springbok en krokodil. Vooral springbok vind ik erg lekker. Goede live muziek erbij, gezellig gekletst, gedanst en vooral genieten van de echte Afrikaanse sfeer. Met 3 taxibusjes terug naar het hotel en daar moe maar zeer voldaan in slaap gevallen

Dag 5              Zondag 30 juli

Kaap de Goede Hoop

Voor de verandering lekker geslapen en ontbeten en om 8.00u reed de bus voor voor een tocht naar Kaap de Goede Hoop. Met de kabelbaan omhoog richting de vuurtoren waar we een mooi uitzicht hadden op zowel de Atlantische als de Indische Oceaan. Helaas geen zicht op de walvissen, het was mistig en koud maar toch een mooie uitkijkplek. Weer rustig naar beneden gewandeld en vanaf daar het pad genomen richting het bekende fotopoint: het bord van Cape of Good Hope. In drie kwartier hebben we geklommen, geklauterd, afgedaald, gestegen en van de omgeving genoten, wat een mooie tocht! Bij het bord de nodige setjes- en groepsfoto’s gemaakt en toen wij eindelijk klaar waren en de Japanners zich konden

Boulder Beach

uitleven kwam de regen met bakken uit de hemel vallen, sorry jongens! In de bus beetje in slaap gesukkeld en in Simon’s Town weer wakker geworden. Hier hadden we een drie kwartier om rond te kijken, te shoppen en te lunchen, omdat Angelique voor vanmiddag nog een verrassing heeft ingepland, een bezoek aan een grote wijnboerderij, leuk! Het eerste restaurant had geen tijd (of zin) om ons snel te helpen, de tweede wel. Lekker sandwich gegeten en koffie gedronken. Toen snel de bus weer in, op naar Boulder Beach voor de zwartvoetpinguins. Via een houten bruggetje naar het strand en daar stond een hek, helaas, we konden dus niet dichterbij komen. Dat hek staat er sinds kort om de pinguins te beschermen. Met de bus naar Groot Constantia gereden voor de rondleiding en het wijnproeven. Interessant verhaal door een typische engelse dame verteld, grappig. Toen het wijnproeven, ik zat naast Joost, Pieter en Barend. Martine en Laura maakten foto’s en film. De eerste witte vond ik niet zo, de tweede wel, de eerste rode kreeg ik de rillingen van en de tweede rode was ook lekker. Toen de laatste rode, Barend voorspelde me dat ik die ook heel lekker zou vinden, omdat het de rode variant was op de tweede witte. Dus… ik neem een lekker grote slok, brrrrrrr blijkt het port te zijn! Tot overmaat van ramp slikte ik het door i.p.v. het weer uit te spugen, brrr echt kippenvel. Maar wat hebben we gelachen! Het was een leuke ervaring, dat was het haasten vandaag wel waard. Met de bus door het prachtige landschap weer terug naar het hotel, ’s avonds hebben we lekker pannenkoeken gegeten. Morgen vertrekken we alweer uit deze wereldstad, jammer, maar het was een te gekke tijd!

Dag 6              Maandag 31 juli

Vanmorgen om 8.00u maakten we kennis met onze chauffeur voor de komende drie weken, Martin. We rijden de komende weken met een kleine touringcar met een klein aanhangwagentje erachter, beetje een skivakantie idee, maar wel lachen. We lieten een wederom zeer bewolkt Kaapstad achter ons, we zijn blij met onze eerste paar dagen hier, vanaf gisteren is het steeds erg bewolkt en koud geweest. De hele rit vandaag hebben we in  de regen gereden, maar wel door een fantastisch landschap. Dat kan alleen maar mooier zijn als het hier zomer is! We hebben onderweg koffie gedronken in een Amerikaans wegrestaurant, compleet met indianen en blaaspijpen. Door de stromende regen reden we met een lekker gangetje naar Lambert’s Bay waar we rond lunchtijd aankwamen. In het hotel een sandwich gegeten en toen naar Bird Island gewandeld, het was inmiddels droog maar het wolkendek voorspelde anders. We hebben honderden

Jan van Genten kolonie

Jan van Genten gezien, op een kluitje en een geluid dat ze produceren… Nog wat zeerobben en 3 pinguïns in een opvanghuis gezien en dat was het. We hebben wel erg gelachen, vooral bij de 3 pinguïns, de lamme, dove en de blinde die een mooie show weggaven. Inmiddels plenste het weer van de regen en zijn we een klein cafeetje ingedoken. In de boekjes wordt Lambert’s Bay als de ‘parel aan de westkust’ omschreven, maar wij vinden het meer een troosteloze bedoening, zelfs met een volle zon kunnen we hier ons niks bij voorstellen. ’s Middags hebben we op de ruime hotelkamers de film tot nu toe terug gekeken, Angelique kwam ook nog langs voor een bakje koffie, gezellig! Martine heeft ons haar kunsten met de plastuit laten zien en we rolden van het bed af van het lachen, echt hilarisch! ’s Avonds in het Kreefthuis schnitzel gegeten (de vis schijnt ook fantastisch te zijn :P), het was weer een lachwekkende dag en avond!

Dit reisverslag is onderdeel van de reis Zuid Afrika, Namibie, Botswana & Zambia. Lees verder onder Namibie, Botswana of Zambia